Wednesday 13 February 2013

infografisk jämförelse

Senaste föreläsning presenterade vi lite egna infografiska arbeten. Jag ska här göra en kort jämförelse med min och Veronica Aspelins presentation.
För det första var det en rolig slump att båda våra arbeten tangerade högerextremism. Jag undersökte understödet för nationalistiska partier i svenska riksdagval medan Veronica analyserade ordval i två antisemitiska tidskrifter från 1930-talets Finland.

Jag använde mig av cirkeldiagram för att belysa partiers popularitet i förhållande till det totala antalet röster i val. Fördelen med cirkeldiagram är att det är enkelt att förstå fakta i förhållande till annan fakta.

Veronica lade upp ord i olika fonter beroende på deras användningsfrekvens i tidskrifterna. Således var t.ex. "jude" stort pi hennes infografik, medan "finansjude" förekom lite mer sällan osv.


Jag gör en liten infografisk jämförelse här nedan:

Veronicas modell:

                                        exempel    Exempel
                            Exempel                                    Exempel        Exempel





Jimmys modell

Ha en skön kväll! Själv ska jag försöka bota en potentiell bihåleinflammation och hoppas vara i skick till morgondagens föreläsning.
- Jimmy
            











2 comments:

  1. Bra, Jimmy. Funderade efteråt på din infografik. Hade månne stapeldiagram med bara extremapartierna i de båda valen varit ett bra tillägg?

    ReplyDelete
  2. Håller med! Det hade varit tillförande. Då kunde jag ha haft flera staplar med alla 6-7 extrempartier som ställde upp även om vissa av dem fick under 100 röster.

    ReplyDelete