Saturday 2 February 2013

Mera digitalt


Jag tillbringade en lugn lördagseftermiddag i Nationalbiblioteket i Helsingfors. Jag frågade mig fram till en av de två datorer som kopplade mig till webarkivet. Jag hade aldrig trott att de skulle vara såpass intressant.

Där kom jag åt mängder av gamla tv- och radioprogram, och dessutom digitaliserade tidskrifter.
Jag valde att testa sökfunktionen på tv-sändningar och såg en snutt av "Rangaistuspataljoona", ev tv-serie YLE sände under 2009. Detta kan ju vara riktigt användbart ifall man vet om ett program som gick för ett antal år sedan. Ett alternativ till att bara läsa böcker om ett ämne!
På teksti-tv:s arkiv slog jag på måfå upp "Mona Lisa" och fick mängder av resultat, t.ex. Yle radio 1:s programtablå från 2008. Här finns underhållning för oändligt med timmar.





Internet Archive är en sajt som för mig ter sig både ful och komplicerad vid första anblick. Layouten tilltalar inte mina ögon. Arkivet rymmer dock mängder av fakta, och dess beskrivning är välformulerad:

"... without cultural artifacts, civilization has no memory and no mechanism to learn from its successes and failures. And paradoxically, with the explosion of the Internet, we live in what Danny Hillis has referred to as our "digital dark age."

Internet Archive kan vara en guldgruva för forskare i många ämnen. Sajten är non-kommersiell och tillgänglig för alla. Både web, video, audio och text finns representerat. Donationer mottages med tacksamhet. I jämförelse med t.ex. Riksarkivets digitala samlingar är dock Internet Archive aningen diffusare och snäppet användarovänligare.

2 comments:

  1. Hm, du kanske inte riktigt dök in i rätt samling på NB? :) http://verkkoarkisto.kansalliskirjasto.fi/

    ReplyDelete
  2. Kan hända att jag navigerade omkring på lite egna vägar... :)men lärorikt på sitt sätt!

    ReplyDelete