Thursday 7 February 2013

Kvantitativa metoder, statistik




Kvantitativa metoder kan med fördel användas då stora mängder information ska samlas in och analyseras. Crowdsourcing är numera en mycket viktig metod för att nå information och material som annars vore omöjligt att få tag på. The Great War Archive har nu ett projekt som tillåter vem som helst att skicka in bilder som härrör från första världskriget. Genom Flickr går det snabbt att samla upp tusentals bilder till ett specifikt album som senare ställs ut.

Detta är ett exempel på hur en kvantitativ metod bidrar till almännyttiga och intressanta projekt. Kostnadsfritt för projektledaren dessutom!

En stor utmaning med sådant här är dock att säkerställa källornas trovärdighet. Eftersom vem som helst får bidra, kan vi inte bortse från risken att gå på pumpen. Med dagens teknik skulle till och med jag kunna klippa in mig i en tysk skyttegrav under Kaiserschlacht 1918 och få det att se hyfsat trovärdigt ut. Då stora kvantiteter material samlas, måste det också gallras och filtreras, vilket kräver tid och sakkunnighet.

Felmarginalen kan alltså bli grov då vi till exempel vill sammanställa statistik som grundar sig på crowdsourcing. En intressant kommentar på Lev Manovichs blogg löd såhär: ”Summaries can be produced by descriptive statistics, statistics can be understood as a descriptive summary.”

Även om statistik inte kan tolkas till 100% med teknisk hjälp är branschen hela tiden i en utvecklingsfas, vilket gör att vi med tiden kanske ännu mer kan förlita oss på ”machine learning”.


Om vi som humanister kör fast i vår research finns det hjälp att få. Ta absolut en titt på Bamboo Dirt, det är en sajt som rekommenderar verktyg beroende på vad vi vill åstadkomma. Då jag valde hjälp med bloggande dök det upp minst tio kända verktyg/appar som bloggare använder. Liknande resultat fås till exempel med visualiserng, textanalys och kartografi. Inte illa!


Missbruk av statistik är ett välkänt fenomen. Men som verktyg är det synnerligen kraftigt. Även, eller snarare synnerligen, i generaliserande form. Visuell statistik lurar oss ofta att svälja allt med hull och hår. En bild fastnar så mycket bättre i vårt medvetande, vilket manipulerar vår objektivitet. En inte helt okänd man ska få sista ordet:

”Kvantitet är också ett slags kvalitet.” - Josef Stalin

2 comments:

  1. Tack, Jimmy. Som du skriver är crowdsourcing nog inte gratis det heller, i praktiken, men man kan få hjälp på många sätt med att skapa material, så som exvis i https://www.zooniverse.org/ som jag nämnde i nån vända.

    Jag märker att färgen på dina länkar åtminstone på min skärm är så mörk, att jag inte kan läsa texten ...?

    ReplyDelete
  2. Hej! Jag försökte ändra färgen på länkarna, men det gick tydligen inte sådär bara. Har en del att lära mig om Blogspot verkar det som...

    ReplyDelete